«Твоя майбутня професія - твій вибір!»
Для учнів 9-11 класів
Гумореска
- Як мені це все набридло, і язик ваш не болить?! І кому яке з вас діло, як я буду далі жить? Скоро атестат вже вручать, і освіта в мене - є, Досить, вже мене навчили, знаю я тепер своє. Розум щоб не розтрусити, сяду нишком на печі. Буду спати, буду пити, буду їсти калачі! А як сили наберуся, відпочину від вчителів, Може, навіть оженюся, бо вже зовсім я дозрів. І візьму собі дружину, щоб варила борщ, супи… Не дурний я гнути спину, бо я … той… не для сапи. В мене все ж таки освіта, хоч середня, але є. Хочу ще побачить світа, а у батьків гроші є.
“ Географію, англійську треба знати”,- хтось верзе. Мене батько й на машині до базару довезе. Ну, а там з усього світу – і для тіла, й для душі, Нащо вам усім освіта? Нащо голову сушить?
- Я теж зовсім не журюся і нічого не боюся… От від`їмся, відісплюся, і, напевно, оженюся. Як то добре, що вже школу накінець закінчу в строк. Вихователі ніколи не потащать на урок. І не будуть мене лаять, що не хочу я читать, Буду я спокійно жити, до обіду буду спать.
Так, з такими мріями ви проживете все життя!
А якщо серйозно, …то професій безліч є цікавих, Але свою обрати як?
Так, мине зовсім небагато часу, і постане гостре та зовсім непросте питання вибору майбутньої професії. А як зробити правильний вибір? Як зорієнтуватися серед розмаїття професій та обрати ту єдину, яка принесе тобі самому задоволення та користь суспільству, державі? Щоб спробувати знайти відповідь на ці та інші питання, я пропоную вам взяти участь в онлайн-діагностуванні своєї майбутньої професії.
Вибір професії - надзвичайно важливий і відповідальний крок у житті кожної людини: відповідальний не лише перед самим собою, а й перед іншими людьми. Всім нам доводилося не раз зустрічатися з неуважним лікарем, чиновником, грубим продавцем, некомпетентним бухгалтером чи секретарем. Ми обурювалися, ображалися, критикували. А спробуймо поставити питання «чому?» і дати на нього відповідь.
Якщо від природи замкнута людина, що неправильно обрала свою професію, змушена цілий день спілкуватися, проявляти увагу та турботу до клієнтів або, навпаки, рухлива людина годинами виконує монотонну «паперову роботу», то вже з ранку вони відчувають втому й роздратування, а до вечора обридла робота настільки вимотує, що в душі не залишиться нічого, окрім ниючої знемоги…
Я дуже не хочу, щоб така неприємність сталася з вами, нашими учнями, тому зараз ми розглянемо формулу вибору професії.
Питання: що буде, якщо ширину актової зали помножити на її довжину? (Площа актової зали)
А що буде, якщо поставити знак «плюс» між поняттями ХОЧУ МОЖУ ПОТРІБНО? Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії.
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини: хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа; можу - це все, що мені по силам, за здібностями; треба - це все, що потрібно для суспільства, країни. Співвідношення між «хочу» і «можу» - у ваших руках.
Якщо у людини є мрія і вона твердо йде до своєї мети, вона обов'язково її досягне. Але для цього потрібно розібратися в собі, дізнатися свої сильні і слабкі сторони, свої здібності і недоліки.
Методика професійного самовизначення Дж. Голланд
Теоретичною основою опитувальника професійного самовизначення служить теорія професійного вибору, розроблена американським професором Дж Голландом. Її суть у тому, що успіх у професійній діяльності залежить від умови відповідності типу особистості і типів професійного середовища. Поведінка людини визначається не тільки її особистісними особливостями але й оточенням, в якому вона проявляє свою активність. Люди прагнуть знайти професійну середу, властиву своєму типу, яка дозволила б їм повніше розкрити свої здібності, виразити ціннісні орієнтації. Методика професійного самовизначення Дж. Голланда дозволяє співвіднести схильності, здібності, інтелект з різними професіями для найкращого вибору професії.
Інструкція до методики
Вам пропонується 43 пари професій, причому в кожній парі Ви зобов'язані вибрати одну: найбільш бажану або найменш «противну».
аа№аа |
Варіант А |
Варіант Б |
аа№аа |
Варіант А |
Варіант Б |
|
1 |
Автомеханік |
Авіаконструктор |
|
23 |
Генетик |
Менеджер |
2 |
Єгер |
Інтерв'юер |
|
24 |
Гідробіолог |
Письменник |
3 |
Кондитер |
Діловод |
|
25 |
Вихователь дитячого садка |
Кресляр |
4 |
Пасічник |
Адміністратор |
|
26 |
Інструктор з плавання |
Начальник відділу збуту |
5 |
Радіооператор |
Актор |
|
27 |
Медична сестра |
Манекенниця |
6 |
Астроном |
Гід-екскурсовод |
|
28 |
Складач друкарні |
Оптовий торговець |
7 |
Бактеріолог |
Коректор текстів |
|
29 |
Переписувач нот |
Музичний аранжувальник |
8 |
Зоолог |
Брокер |
|
30 |
Начальник будівництва |
Музикант-виконавець |
9 |
Мінеролог |
Актор цирку |
|
31 |
Машиніст тепловозу |
Інженер-дослідник |
10 |
Гувернантка |
Працівник архіву |
|
32 |
Кравець |
Консультант служби знайомствааа |
11 |
Священик |
Голова адміністрації |
|
33 |
Стерновий-моторист |
Реєстратор |
12 |
Консультант з профорієнтаціїааа |
Драматург |
|
34 |
Штукатур |
Підприємець |
13 |
Фінансовий контролер |
Директор |
|
35 |
Садівник |
Танцюрист |
14 |
Шифрувальник |
Мистецтвознавець |
|
36 |
Редактор наукового журналу |
Вчитель |
15 |
Директор магазину |
Композитор |
|
37 |
Фізик-теоретик |
Копіювальник креслень |
16 |
Гірничий інженер |
Біофізик |
|
38 |
Іхтіолог |
Президент банку |
17 |
Тваринник |
Репетитор |
|
39 |
Вчений-теоретик |
Художник інтер'єру |
18 |
Маляр |
Складальник каталогуааа |
|
40 |
Викладач іноземної мови |
Контролер якості продукції |
19 |
Мисливствознавець |
Директор ринку |
|
41 |
Тренер з лікувальної фізкультуриааа |
Постачальник |
20 |
Електротехнік |
Карикатурист |
|
42 |
Соціальний робітник |
Художник-мультиплікатор |
21 |
Біолог |
Родинний лікар |
|
43 |
Продюсер телебачення |
Режисер |
22 |
Вірусолог |
Контролер-касир |
|
Ключ до тесту
Реалістичний
тип (15): 1А, 2А, 3А,
4А, 5А, 16А, 17А, 18А, 19А, 20А, 31А, 32А, 33А, 34А, 35А
Інтеллектуальний тип (15): 1Б, 6А, 7А, 8А, 9А, 16Б, 21А, 22А, 23А, 24А, 31Б, 36А, 37А, 38А, 39А
Соціальний тип (15): 2Б, 6Б, 10А, 11А, 12А, 17Б, 21Б, 25А, 26А, 27А, 32Б, 36Б, 40А, 41А, 42А
Конвенціальний тип (14): 3Б, 7Б, 10Б, 13А, 14А, 18Б, 22Б, 25Б, 28А, 29А, 33Б, 37Б, 40Б, 43А
Підприємливий тип (14): 4Б, 8Б, 11Б, 13Б, 15А, 19Б, 23Б, 26Б, 28Б, 30А, 34Б, 38Б, 41Б, 43Б
Артистичний тип (13): 5Б, 9Б, 12Б,
14Б, 15Б, 20Б, 24Б, 27Б, 29Б, 30Б, 35Б, 39Б, 42Б
За кожне
співпадіння з ключом нараховується 1 бал.
Обробка результатів тесту
Набрану респондентом кількість балів за кожною шкалою поділіть на число, яке в ключі стоїть в дужках поруч з назвою шкали (наприклад, для реалістичного типу – це 15) і
помножити на 100%.
Домінуючим у випробуваного є той тип за яким він набрав максимальну кількість балів.
Інтерпретація результатів тесту на профорієнтацію Дж. Голланда
Реалістичний тип: представникам цього типу притаманне орієнтування на актуальні обставини; вони займаються конкретними об'єктами в аспекті їх практичного використання. Перевагу надають зайняттям, що вимагають раціонального підходу з урахуванням умов реальної дійсності. Цьому типу будуть цікаві наступні спеціальності: Будівництво та цивільна інженерія; Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка; Транспортні технології; Нафтогазова інженерія та технології.
Артистичний тип: до цього типу належать люди, що не люблять здійснювати діяльність за заданим алгоритмом. Застосовують творчий підхід для вирішення завдань, спираючись на уяву, емоції та відчуття. Представникам цього типу притаманний нестандартний погляд та креативний підхід, який можна проявити, отримавши наступні спеціальності: Архітектура та містобудування; Садово-паркове господарство.
Соціальний тип: представники цього типу мають високий рівень соціалізації, легко встановлюють контакти з оточуючими людьми, здатні легко адаптуватися в новому колективі. Вирішують професійні завдання за рахунок розвиненої здатності до комунікації. Спеціальності, що будуть цікавими, це: Менеджмент; Публічне управління та адміністрування; Готельно-ресторанна справа; Туризм.
Конвенціальний тип: надає перевагу чітко структурованій діяльності. Представникам цього типу притаманні консерватизм, старанність та прагнення діяти за заздалегідь встановленим алгоритмом. Спеціальності, що рекомендовані: Економіка; Облік і оподаткування; Комп'ютерні науки та інформаційні технології; Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології; Екологія; Технології захисту навколишнього середовища; Цивільна безпека.
Підприємливий тип: цей тип обирає цілі та завдання, які дозволяють проявити свою енергію та ентузіазм. Представникам цього типу не властиве зосередження на вирішенні завдань, що потребують тривалої концентрації уваги. Вони є активними та винахідливими. Цікаві спеціальності для цього типу: Підприємництво, торгівля та біржова діяльність; Економіка; Менеджмент.
Інтелектуальний тип: представники цього типу орієнтовані на використання аналітичного підходу до вирішення завдань. Завдяки розвиненому абстрактному мисленню здатні приймати оригінальні творчі рішення. Цьому типу підійдуть наступні спеціальності: Комп'ютерні науки та інформаційні технології; Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології; Геодезія та землеустрій.